کتاب "کودتای بیست و هشت مرداد" با محوریت چند گزارش مستند از تاریخ رژیم پهلوی، به قلم عبدالله شهبازی،تاریخ نگار برجسته معاصر، توسط انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

به گزارش شبکه ایران، این کتاب شامل اسناد و مدارک مستندی از شخصیت‌های محوری و اصلی در کودتای 28 مرداد با عناوین؛ "سرشاپور ریپورتر و کودتای 28 مرداد 1332"، "سیمای خانوادگی جرج کندی یانگ"، "معمای دکتر مظفر بقایی کرمانی" است.

همچنین گفت‌و‌گو‌هایی با عبدالله شهبازی، نویسنده کتاب "کودتای بیست و هشت مرداد" با محوریت "بررسی اسناد و منابع کودتا"، "نهضت ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد"، "اسناد و منابع تازه انتشار یافته و جنبش ملی شدن صنعت نفت" و "پیچیدگی‌های کودتای 28مرداد" دیگر بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

دونالد ویلبر، یکی از طراحان کودتا، اسناد مهمی را از تاریخچه کودتای بیست و هشت مرداد و بر اساس گزارش های ارائه شده توسط نیویورک تایمز و مصاحبه با بعضی از عوامل کودتا جمع‌آوری کرده که در این کتاب آمده‌اند.

در قسمتی از کتاب "کودتای بیست و هشت مرداد" متن نامه شاه خائن (محمدرضا پهلوی) به وینستون چرچیل بعد از مطالعه کتاب "خاطرات جنگ دوم جهانی چرچیل" و از اسناد به دست آمده از شاپور ریپورتر، آورده و اضافه شده است:

محمدرضا پهلوی شخصیتی علاقه‌مند به کتاب نبود که پس از مطالعه هر کتاب خطاب به نویسنده مطلبی بنویسد. تصور می‌رود که این نامه تنها نمونه‌ای است از این دست که می‌توان یافت. یک الزام مهم او را به نگارش نامه واداشته و این الزام همان پیروزی چرچیل در انتخابات و صعود او به قدرت است؛ کسی که سرنوشت شاه خائن با طرز تلقی و تصمیم او رقم می‌خورد. متن نامه به وضوح محمدرضا پهلوی را یک حکمران جوان نشان می‌دهد که از این طریق می‌خواهد به دل دولتمرد مقتدر دنیای غرب راهی باز کند و خود را جوانی شایسته زمامداری نشان دهد.