• کتاب «رویای نیمه شب»، منتخب هشت‌بهشت

    معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، کتاب «رویای نیمه شب»، اثر مظفر سالاری را برای مسابقه کتابخوانی هشت‌بهشت و مطالعه دانشجویان انتخاب کرده است.به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، رویای نیمه شب، رویایی است از جنس عشق که در فضای مذهبی شهر…
  • آزمون کتاب «سه‌دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد»

    آزمون در روز جمعه 27 بهمن ماه از ساعت 9 صبح الی 24 در دسترس خواهد بود. و هر دانشجو صرفا یک مرتبه حق شرکت در آن را دارا می باشد.
  • ثبت‌نام مسابقه ملی ارائه سه دقیقه ای

    جهت ثبت نام در مسابقه روی لینک زیر کلیک نمایید.
  • مسابقه ملی ارائه سه دقیقه ای

    بسمه تعالیمعرفی مسابقه ملی ارائه سه دقیقه ای «سدید»مسابقات ملی ارائه سه دقیقه ای سدید بستری برای رشد و تقویت مهارتهای ارتباطی بیانی و ایده پردازی در دانشجویان، کاربردی کردن پژوهشها و تحقیقات دانشجویی، ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج گفتمان علم است. این مسابقات…
  • کتاب «سه‌دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد»، منتخب هشت‌بهشت برای مطالعه دانشجویان

    کتاب «سه‌دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد»، منتخب هشت‌بهشت برای مطالعه دانشجویان معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، این بار کتاب «سه‌دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد»، اثر نادر ابراهیمی را برای مسابقه کتابخوانی هشت‌بهشت و مطالعه…
  • جهت شرکت در آزمون به منو آزمون مراجعه نمایید
  • آزمون در روز جمعه 26 آبان ماه از ساعت 9 صبح الی 24 در دسترس خواهد بود. و هر دانشجو صرفا…
  • پیشنهاد مطالعه کتاب «بازگشت به رام‌الله» به دانشجویان و عموم مردم برای شرکت در مسابقه…
  • هر ماه یک کتاب،‌ یک مسابقه📚 🟡 هم‌صدا با ملت‌های جهان و در حمایت از "مردم مظلوم غزه" 📒…
  • آزمون در روز جمعه 26 آبان ماه از ساعت 9 صبح الی 24 در دسترس خواهد بود. و هر دانشجو صرفا…

 

 

 

نویسنده: ویکتور هوگو
ترجمه: حسینقلی مستعان
انتشارات: امیرکبیر
1️⃣تعداد صفحات جلد اول: ۹۰۴
2️⃣تعداد صفحات جلد دوم: ۱۰۲۲
محل نشر: فرانسه
تاریخ نشر: ۱۸۶۲
سبک: رمان حماسی و داستان تاریخی

✅این رمان در پنج بخش به شرح زیر نوشته شده است:
۱.فانتین
۲.کوزت
۳.ماریوس
۴.ترانهٔ کوچهٔ پلومه و حماسهٔ کوچهٔ سن دنی
۵.ژان والژان


⭕کمتر کسی در دنیا وجود دارد که نام کتاب فوق العاده زیبای بینوایان را تا به حال نشنیده باشد. بینوایان نام زیباترین رمان نوشته شده به قلم ویکتور هوگو، نویسنده فرانسوی است. کتاب بینوایان یکی از بزرگترین کتاب های جهان در قرن 19 بود و هنوز هم بعد از گذشت سال ها، همواره در لیست بهترین کتاب های دنیا قرار دارد.
رمان بینوایان در سیر داستانی خود به بررسی ماهیت قانون و اجرای حکم در دوران قرن هجدهم می پردازد و در ادامه راه گریزی به تاریخ، معماری، جامعه شناسی و مردمان آن زمان پرداخته است.
کتاب بینوایان، از رمان‌هایی است که هر بار خواندنش حرف‌هایی تازه برای گفتن دارد و هر بار نیز احساسات مخاطبش را بر می‌انگیزد. ویکتور هوگو مهم‌ترین مقطع تاریخ فرانسه را در رمانی با شخصیت‌های زنده به تصویر کشیده است. نگاه‌ها و نفس‌های ژان وارژان و رنجیدگی و شوریدگی کوزت را می‌شود در سطرسطر کتاب حس کرد.
از این اثر بی‌نظیر فیلم‌ها و تئاترهای اقتباسی زیادی ساخته شده‌ است. ویکتور هوگو در بینوایان به تشریح بی‌عدالتی‌های اجتماعی و فقر و فلاکت مردم فرانسه می‌پردازد، همان عوامل و محرک‌های اجتماعی که منجر به سقوط ناپلئون سوم شد. انحصار توزیع قدرت و ثروت در دست خانواده فاسد سلطنتی که از مشکلات جامعه فرانسه کاملا بی‌اطلاع بودند، بینوایان تصویر راستین سیمای مردم فرانسه در قرن نوزدهم است. چهره چند قهرمان در بینوایان برجسته‌تر ترسیم شده‌ است.


?سیر داستان در یک نگاه:

ماجرای رمان با داستان زندگی مسیو بی‌ین وُنو میری‌یل، اسقف شهر دینی آغاز می‌شود. پیرمرد ۷۵ ساله‌ای که ویکتور هوگو در وصف مهربانی و خوبی‌های او تقریبا ۱۰۰ صفحه‌ای می‌نویسد. این اسقف به هر طریقی به افراد بینوا کمک می‌کند، دستمزدی که از دولت می‌گیرد، پول مراسم‌ها و حتی خانه خود را نیز وقف فقرا می‌کند.
در ادامه ژان والژان وارد داستان می‌شود. کسی که برای سیر کردن شکم بچه‌های خواهرش دست به دزدی می‌زند. او فقط یک قرص نان می‌دزد اما به ۵ سال زندان محکوم می‌شود. در زندان براثر اتفاقات و شرایط مختلف ۴ بار تلاش می‌کند که فرار کند اما هر بار دستگیر می‌شود و به مدت محکومیتش افزوده می‌شود. نهایتا ژان والژان ۱۹ سال را در زندان سپری می‌کند.
پس از ۱۹ سال از زندان آزاد می‌شود. اما این تازه شروع بدبختی‌های اوست. هنگام آزادی برگه زردی به او می‌دهند که نشان دهنده این است که او یک مجرم است که به تازگی از زندان آزاد شده است.
در همین حال است که ژان والژان وارد شهری می‌شود که میری‌یل، اسقف آن است.
ژان والژان در این شهر به دنبال لقمه‌ای غذا و سرپناهی است که شب را سپری کند. اما هیچ دری به روی او گشوده نمی‌شود. حتی دوباره در زندانی را می‌زند و درخواست می‌کند که او را بگیرند. در نهایت پیرزنی خانه اسقف را به او نشان می‌دهد.
اسقف میری‌یل با آغوشی باز ژان والژان را می‌پذیرد. به او غذا و اتاق می‌دهد که استراحت کند. اما در مقابل، ژان والژان ظروف نقره‌ای اسقف را می‌دزدد و فرار می‌کند. هنگام فرار او را دستگیر می‌کنند و نزد اسقف می‌آورند. در همین حال است که اسقف به سرجوخه ژاندارمری می‌گوید که خودش ظروف نقره‌ای را به این مرد داده است و همانجا شمعدان‌هایش را نیز به ژان والژان می‌دهد. شمعدان‌هایی که ژان والژان تا آخر عمر آن‌ها از خودش دور نمی‌کند.
حرف‌هایی که اسقف در این دیدار به ژان والژان می‌زند، و همچنین در ادامه برخورد او با پتی ژوره، آشوبی در درون او ایجاد می‌کند.
 در نیمه های داستان شاهد معرفی شخصیت های دیگری به نام خانواده تناردیه و کوزت می شویم، شخصیت های معروفی که در کنار والژان، هسته اصلی داستان بینوایان را تشکیل می دهند.
در بخش دوم شاهکار بینوایان تمرکز بیشتری برروی معرفی کوزت صورت می گیرد و به صورت جدی وارد داستان می شود. این اتفاق همزمان با ورود ژان وال ژان به مهمانخانه خانواده تناردیه هاست. زمانی که والژان متوجه رفتار بسیار بد خانواده تناردیه با کوزت می شود، اقدام به قبول سرپرستی کوزت می کند و به همراه این دخترک مظلوم از مهمانخانه تناردیه ها می روند.
در سوم فصل از این کتاب، محوریت داستان بر معرفی و آشنایی با فعالیت های فردی به نام ماریوس هستیم. فردی که پدرش در جنگ واترلو شرکت داشته و توسط گروهبان تناردیه نجات داده می شود. از همان زمان پدر ماریوس به او توصیه می کند تا فردی به نام گروهبان تناردیه را پیدا کند. هرچند که تناردیه به فکر دزدی از اجساد جنگ واترلو بود و کاملا بر حسب اتفاق جان پدر ماریوس را نجات می دهد.
بخش چهارم و بخش پنجم این شاهکار ادبی به ترتیب به نام های «ترانه کوچک پلومه و حماسه کوچک سن دنی» و «ژان والژان» شناخته می شوند. در فصل آخر کتاب که تماما حول محور معرفی ژان والژان است، ماریوس و کوزت باهم ازدواج می کنند و همچنان شاهد حضور تناردیه ها هستیم. در آخرین صفحات کتاب ژان والژان داستان زندگی مادر کوزت را به او می گوید و بعد از سال ها نام مادرش را هم به او می گوید و در آرامش کامل نفس های آخر خود را می کشد. سرانجام نیز در گورستان پرلاشز دفن می شود.

?‍?معرفی نویسنده

ویکتور هوگو، شاعر و داستان‌نویس در سال 1802 میلادی به دنیا آمد. معروف‌ترین رمان‌های او گوژپشت نتردام و بینوایان هستند. کتاب‌های او مانند آینه‌ای، بازتاب تمام افکار و اندیشه‌های او هستند و در تمام دنیا خوانده می‌شوند و طرفدار دارند. از بینوایان و گوژپشت نتردام بارها اقتباس‌های تئاتری و سینمایی صورت گرفته است. او علاوه بر نویسندگی، سال‌ها در مشاغل سیاسی و مجلس حضور داشت. هوگو به دلیل داشتن عقاید آزادی‌خواهانه و حمایت از محرومان جامعه، همواره مورد خشم سران حکومتی بود و با وجود سانسور، تهدید و تبعید هرگز از آرمان‌های خود دست نکشید. او به همین دلیل سال‌های بسیاری را در تبعید گذراند. کتاب بینوایان و بسیاری آثار دیگر را در همین دوران نوشت. بعد از سرنگونی امپراطور رم در سال ۱۸۷۰ به عنوان قهرمان ملی به فرانسه بازگشت.
او دربارۀ بینوایان گفته ‌است: «من این کتاب را برای همۀ آزادی‌خواهان جهان نوشته‌ام.»
در نهایت او بعد از تحمل یک دوران طولانی بیماری در ۲۲ مه ۱۸۸۵ در پاریس چشم از دنیا فروبست.