جهت دریافت اینفوگرافی با کیفیت روی لینک کلیک نمایید.

 

متن اینفوگرافی:

1) قنات ملک- رابر

محل تولد: روستای عشایری قنات ملک از توابع شهرستان رابر، استان کرمان

تاریخ تولد: اول فروردین ماه 1335 شمسی، برابر با 8 شعبان المعظم 1375 قمری

نام پدر: حسن

نام مادر: فاطمه

 

2) کرمان

مهاجرت به کرمان در دوازده سالگی

در کرمان به انقلابیون پیوست و از ابتدا جذب گروههای مبارز مسلمان و پیروان امام خمینی (ره) در کرمان شد.

 

3) حضور در میدان دفاع مقدس از جمهوری اسلامی ایران در برابر طوفان حوادث پس از انقلاب اسلامی

از ابتدای تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این مجموعه پیوست و برای مقابله با فعالیت‌های تروریستی ضدانقلاب، به مهاباد اعزام شد.

4) جبهه های غرب کشور

در ابتدای جنگ ایران و عراق، گردانی متشکل از نیروهای رزمی کرمان تشکیل داد که کمی بعد به تیپ زرهی و نهایتا به لشکر 41 ثار الله تبدیل شد که متشکل از نیروهای سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بود، و به لشکر خط شکن مشهور بود و در بسیاری از عملیاتهای سپاه در دوران دفاع مقدس نقش کلیدی داشت.

 

5) فرماندهی عملیات و جراحات جنگی

او از فرماندهان عملیات‌های والفجرهشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود.

او چندین بار در جنگ مجروح شد. از جمله در عملیات بستان از ناحیه شکم و در عملیات طرق القدس در اثر انفجار خمپاره از ناحیه دست و شکم مجروح شد.

 

6) مبارزه علیه اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر

با پایان یافتن جنگ ایران و عراق در سال 1367، لشکر41 ثارالله به فرماندهی سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشخاص مسلح و قاچاقچیان مواد مخدر شد، که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.

وی در برقراری امنیت در مرزهای شرقی از تایباد تا زابل و زاهدان کوشید و امنیت را در جاده بیرجند – قائن و بیرجند – زاهدان برقرار کرد. همچنین راه ارتباطی بیرجند به کرمان در کویر سوزان شهداد را از اشرار پاکسازی کرد.

 

7) برآمدن طالبان در افغانستان: مخاطرات در مرزهای شرق و شمال شرق کشور

قاسم سلیمانی در سال 1376 همزمان با روند سیطره یافتن طالبان در افغانستان، به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. وی با قاطعیت از قدرت گرفتن کارتل‌های قاچاق مواد مخدر و انسان درناحیه های مرزی افغانستانِ دوره نخست استیلای طالبان که درگیر جنگهای داخلی بود، جلوگیری کرد.

مهمترین دستاورد او در این دوران ممانعت از تبدیل شدن افغانستان به لانه‌ای برای ضدانقلاب بود. از دیگر اقدامات او رصد لحظه به لحظه فعالیت‌های نیروهای اشغالگر و کنترل اوضاع در بحران‌ها بود.

 

8) 2003

 همزمان با یورش نیروهای اشغالگر و سقوط صدام، سردار سلیمانی مهمترین نقش را در حفظ اتحاد و تمامیت ارضی عراق داشت.

نیروهای مختلف بسیج مردمی عراق از ادیان و اقوام مختلف به اتفاق پیدایش و رشد تشکیلاتی خود را مدیون حمایتهای مستشاری وی می‌دانند.

دولتمردان و مردم عراق، حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق در مقابل نیروهای اشغالگر و مداخله‌جوی فرا منطقه‌ای را حاصل زحمات و مجاهدتهای حاج قاسم می‌دانند.

دشمنان امریکایی از همین رو و از این زمان به بعد به او لقب «فرمانده در سایه» را دادند و وی را مهم‌ترین و قدرتمندترین فرمانده و استراتژیست نظامی خاورمیانه می دانستند.

 

9) 2006

سردار سلیمانی همواره توجه ویژه‌ای به مسئله فلسطین و لبنان داشت و همواره هدف اصلی سپاه قدس که نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی و آزادی قدس شریف است را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده بود.

در تجاوز رژیم غاصب قدس به جنوب لبنان، حاج قاسم به یاری سید مقاومت و حزب الله شتافت و تا شکست کامل و فرار آخرین نیروی متجاوز هم‌پا و همراه دلیرمردان حزب الله مبارزه کرد و پرچم مقاومت را درست در مقابل چشم دشمن برافراشت.

 

10) 2012

سوریه و گردانهای مدافع حرم:

از لحظه‌ای که دژخیمان داعش ولایت کفر را در عراق و شام اعلام کردند؛ سردار مقاومت در صف اول مبارزه با این توطئه تازه دشمن قرار داشت و با تشکیل و بسیج گردان‌هایی از جوانان غیور و مسلمان از سراسر جهان سوریه و عراق را از لوث وجود داعش پاک کرد.

 

11) 2014

اقلیم کردستان عراق:

پس از سر برآوردن داعش و هجوم تکفیریان از سراسر جهان به سرزمینهای اسلامی، گروهی از ایشان به اشاره اربابان صهیونیست به سمت اقلیم کردستان در مجاورت مرزهای ایران سرازیر شدند.

وقتی سران اقلیم از قدرتهای فرامنطقه‌ای، درخواست کمک می‌کردند و پاسخی نمی‌شنیدند و در برابر هیمنه داعش مستأصل و مأیوس شده بودند، سردار سلیمانی به یاری مردم مظلوم کرد شتافت و مانع استیلای نیروهای پلید تکفیری بر اقلیم کردستان شد.

سخنان و مصاحبه‌های مسعود بارزانی رئیس وقت اقلیم کردستان عراق در این باره و قدرشناسی مردم غیور کردستان عراق از حمایت و رشادت سپاه قدس سندی ثبت شده در این خصوص در پیشانی تاریخ است.

 

12) جلوگیری از توفیق کودتا در ترکیه

یکی از توطئه‌های دشمن در منطقه اقدام به کودتا در ترکیه درست در زمانی که هیچ کس انتظار آن را نداشت، در 15 ژوئیه 2016 بود.

در شرایطی که کودتا گران پیروزی خود را مسجل می‌دانستند و از گروه‌های مختلف دعوت به همراهی می‌کردند، حاج قاسم فعالانه وارد میدان شد و ضمن کمک به دولت قانونی ترکیه برای مقابله با کودتا، دولت‌های مختلف منطقه را از همراهی و همکاری با کودتاچیان منع کرد. به نحوی که تحلیلگران عدم استقبال این گروه‌ها و دولتها از کودتای امریکایی را تا حد زیادی ناشی از ممانعت فرمانده می‌دانند.

 

13) حمایت آموزشی و لجستیکی از مردم مظلوم یمن

سردار سلیمانی به رغم بُعد مسافت و دوری یمن از ایران و عمده کانون‌های مقاومت در منطقه و دیگر موانع موجود، توجه ویژه‌ای به مقاومت مردمی یمن داشت و تا حد ممکن از جنبش مردم خداجو و آزاده یمن از طریق مستشاری و آموزشی حمایت می‌کرد.

 

14) امداد رسانی به مردم در فاجعه سیل نوروز 1398

علاقه و عطوفت زاید الوصف حاج قاسم به مردم میهنش چنان بود که وقتی در ایام تعطیلات نوروز سال 1398 سیل بخش‌های بزرگی از جنوب و شمال کشور را در کام خود کشید، سردار سلیمانی همرزمان خود را فراخواند و با جان و دل به کمک مردم سیل زده و آسیب دیده شتافت.

 

15) حمایت مقتدرانه از دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران

از مهمترین فعالیت‌های سردار سلیمانی در طول دوران خدمت، حمایت و پشتیبانی کامل از وزارت امور خارجه کشورمان از طریق ارتقای چشمگیر قدرت میدانی و برکشیدن اقتدار ملی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بود که برگ برنده نمایندگان و مذاکره کنندگان کشورمان در تعاملات گوناگون و چانه‌زنی‌های دیپلماتیک به حساب می‌آمد.

 

16) شهادت به وسیله شرورترین اشقیا

دشمن که سالها و بارها طعم شکست در میدان رویارویی با این سردار پر افتخار مقاومت و سرباز ولایت را چشیده بود، در نهایت به دستور دونالد ترامپ و توسط نیروهای تروریست امریکایی و با کمک برخی عناصر خائن در اقدامی مذبوحانه و تروریستی کاروان سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی و همراهانش را در جاده فرودگاه بغداد مورد حمله پعپهدی قرار داد.

در نتیجه این جنایت هولناک و ضد بشری، سردار حاج قاسم سلیمانی و یار قدیمی و همرزم نامدارش ابومهدی المهندس و هشت تن همراهان ایشان به خیل شهدا پیوستند.

 

17) تشییع با شکوه و تاریخی پیکر شهید و همراهان ایشان در شهرهای کربلا، مشهد، تهران و قم

پس از شهادت سردار سلیمانی، مردم حق‌شناس منطقه در حرکتی چشمگیر و قدرشناسانه وداعی پرشور و تاریخی با سردار دلها و همراهان رسید ایشان داشتند.

پیکر شهدای ترور ابتدا در بغداد، کاظمین، کربلا و سپس در اهواز، مشهد، تهران و قم تشییع شد.

نماز بر پیکر شهدا در روز دوشنبه 16 دی ماه 1398 توسط رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در دانشگاه تهران و با حضور جمعیت میلیونی تشییع کنندگان سردار دلها و همراهان شهیدش اقامه شد.

 

18) خاکسپاری در مقبرة الشهدای کرمان

پیکر سردار پس از تشییع شکوهمند بر دستان مردم کرمان، بنا به وصیت او در مقبره الشهدای این شهر در کنار یاران شهیدش به خاک سپرده شد.